09.05.2014

Kjole etter Onion 10017 mønster og litt generelle tips




Etter å ha lagt mange klær til meg selv var det nå barna som sto for tur. Jeg hadde veldig lyst til å lage en jerseykjole med strikk til datteren vår etter å ha sett en lignende kjole hos Heilt Spesiell på Instagram. Hun har lagt en nydelig kjole i en type jeansjersey (føles som viscose jersey men litt jeansaktig utseende) og det nydelige fuglestoffet som jeg tidligere har sydd plagg av til meg selv (se her og her). Jeg hadde en liten rest av fuglestoffet som jeg brukte til armene så dette var perfekt!


Mønsteret er fra Onion og her er det som vanlig mange variasjoner: forklekjole, kjole med strikk med korte eller lange armer og leggings. Jeg gikk for modell C da jeg ikke hadde nok stoff til lange armer. Mønsteret er veldig lett å forstå men man må huske å legge til ekstra cm der man skal legge opp kjolen eller der man skal legge opp armene. Jeg må minne meg på dette hver gang jeg tegner av Onion mønstre og synes det kanskje hadde vært enklere om dette hadde blitt lagt til på mønsterarkene.

Jeg tok en strikk som var 10 mm bredt og ikke 5mm slik det sto i veiledningen, derfor måtte jeg regne med litt ekstra stoff til å brette armene og litt ekstra stoff til halskanten.

Det er mange måter til å sy strikk i plagg og jeg brukt Speiltvillingene sin (dere finner forklaringen hennes her). Det går ut på at man bretter stoffet og syr en søm slik at strikken passer mellom bretten og sømmen. Så trer man i strikken ved hjelp av en sikkerhetsnål. Dette er vel en vanlig måte men forskjellen er at man syr sammen armene etter at strikken er satt i slik at strikken sitter fast når man syr sammen armene. Jeg brukte denne metoden til armene for når de er så smale synes jeg at det er mye lettere å sy sammen armene til slutt enn å la det stå igjen en åpning, tre i strikken og så sy igjen. Rundt nakken følgte jeg Onion sin beskrivelse og sydde åpningen igjen etter at strikken er tredt gjennom og sydd sammen til en ring. Det gikk helt fint synes jeg da halsen er mye større og strikken ikke var like stram som rundt armene.

Jeg sydde på en rosa sløyfe som jeg synes passer veldig godt sammen med de rosa blomstene på stoffet og så sydde jeg en kontrastsøm nederst der jeg la opp kjolen i samme rosafarge som sløyfen. Jeg har ingen coverlock men maskinen min har en søm som ser ganske lik ut (denne sømmen er elastisk). Jeg synes at sømmen ikke tåler så mye og ikke er så veldig elastisk når man syr med tvillingnål så derfor foretrekker jeg elastiske sømmer med bare 1 nål på maskinen min.





Helt til slutt vil jeg også gi dere et lite tips. Man trenger generelt sett ikke å kaste over jerseystoffer da de ikke rakner. Jeg har lagt en del topper til meg selv der jeg bare har brettet stoffet nederst og sydd en søm. Dette ser helt fint og flatt ut når den er sydd men etter vask må man stryke sømmen der plagget er lagt opp en del før den ligger flat igjen. Men nå har jeg funnet ut hvordan den skal ligge flat vask etter vask uten stryking (som jeg hater og aldri gjør etter vask av klær!). Jeg overlocker nå først plagget der den skal legges opp. Så bretter jeg stoffet og syr en søm rett over overlocksømmen. Overlocksømmen gjør at stoffet blir liggende flatt selv om man ikke syr helt ytterst på kanten av stoffet! Jeg har brukt denne metoden både nederst og rundt armene på denne kjolen.

Her kan dere se hvordan sømmen ser ut med først overlock og så en vanlig søm (elastisk når man bruker jersey).



Lykke til og ha en fin helg!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar