14.07.2014

"American cowboy" genser - Heilt Spesiell og Jubel

 
Jeg eeeeelsker Lillestoff sine stoffer, det er det ingen tvil om, både til barn og til voksne. På Dawanda fikk jeg tak i disse 2 nydelige stoffene og da visste jeg med en gang at det matte bli en ny genser til Tristan. De fleste jeg har sydd tidligere begynte å bli litt for små, så det paste bra.

Mønsteret er fra boken Heilt Spesiell og Jubel. Jeg pleier alltid å lage en størrelse større enn det barna pleier å bruke når jeg syr fra denne boken og også denne gangen ble det bra.

 
Boken skriver bare at man skal sy ribben til halsutskjæringen men jeg synes det er finest å sy en stinking rundt halsen etterpå slik at ribben holder seg flat. Jeg vil absolutt anbefale å sy en vanlig rettsøm med stinglengde ca 2,5 rund hele halsen for å få ribben til å holde seg nede.
 
Et annet tips når det gjelder kantebånd som jeg ofte gjør er å sy den ned med trestings sikksakk. Det blir dekorativt og passer bra om man bare skulle ha 1 trådsnelle av en farge. På denne måten trenger man ikke å sy med dobbelnåld men samtidig blir det like fint synes jeg :)




 
Jeg ble også veldig fornøyd med både matching av stripene I sømmen og matching av ribbsømmen og armsømmen. Før så brydde jeg meg aldri om dette men etter jeg har sett "The Great Brittish Sewing Bee" der det var så mye snakk om "pattern matching" så har jeg blitt litt mer opptatt av dette.


 

2 kommentarer:

  1. Flott genser og fine tips . Takk for det. Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Kjekt at det kan være til hjelp for noen :)

      Slett