22.09.2014

Imke tunika

 
Som noen av dere kanskje vet har jeg blitt valgt ut til å bli en del av Olivias sitt nye designteam sammen med 2 andre dyktige damer. Det vil si at jeg får nydelige stoffer av Olivias som jeg kan slippe inspirasjonen løs på. Dette stjernestoffet var det første jeg fikk i posten og det hadde jeg lyst å sy noe til meg selv av. Stoffet er fortsatt til salgs hos Olivias og kan kjøpes her.
 
Det ble en Imke tunika. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om en Imke kjole jeg sydde, se her om dere vil lese litt om mønsteret og størrelse.



Jeg brukte svart jersey til å sy en løpegang. Denne sydde jeg på når kjolen var sydd sammen i sidene. Jeg klippet et stoffstykke i den bredden jeg ønsket og brettet endene (der åpningen skal være) inn og sydde en søm. Så sydde jeg denne stripen fast til tunikaen og sørget for at stoffendene la rett ved siden av hverandre når jeg sydde rundt. Til slutt brukte jeg sikkerhetsnål til å tre båndet i med.

Jeg kjøpte også nylig en coverstitch maskin (Elna 444) som jeg måtte prøve meg litt fram med på denne toppen. Vi har ikke helt blitt venner ennå men jeg fikk prøvd ut tvillingsøm rundt armåpningene og halsen og trippelsøm nederst på t-skjorten. Da sydde jeg fra baksiden slik at det blir en dekorsøm på rettsiden. Det var også den letteste måten å treffe stoffet på synes jeg. Fordi dette var første gang turde jeg ikke å bruke kontrasttråd, men det skal jeg prøve meg på neste gang!

 

 

 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar